مطالب جدید هر روز در اینجا

مقالات و مطالب

“مقالات ، مطالب و خبرهای مربوط به مشاوره و روانشناسی را در این مکان دنبال کنید“


photo_2018-10-16_19-56-14-1200x900.jpg
آذر ۸, ۱۳۹۷

ارتقا مهارتهای زندگی زناشویی

سمینار آموزشی ارتقا مهارتهای زندگی زناشویی در شهرستان جیرفت

با تدریس استاد جواد کاربخش
با همکاری معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان کرمان و اداره آموزش و پرورش شهرستان جیرفت

ارتقا مهارتهای زندگی زناشویی
ارتقا مهارتهای زندگی زناشویی

 

ارتقا مهارتهای زندگی زناشویی
ارتقا مهارتهای زندگی زناشویی
ارتقا مهارتهای زندگی زناشویی
ارتقا مهارتهای زندگی زناشویی

 


photo_2018-11-02_08-02-15-1200x903.jpg
آذر ۳, ۱۳۹۷

دومین دوره تربیت مدرس و مربی ایماگوتراپی (فقط یکبار در سال 97 در استان های جنوبی کشور)

استاد حسن رحمانی شمس

 

کرمان خیابان 24 آذر برج پزشکان تاج طبقه 7 واحد 703

برای اطلاعات بیشتر لطفا تماس بگیرید:

09140590754

ایماگوتراپی، انجمن ازدواج و خانواده
ایماگوتراپی، انجمن ازدواج و خانواده

 


59427.jpg
مهر ۲۵, ۱۳۹۷

مهارتهای زندگی

مهارتهای زندگی

برگزاری کارگاه آموزشی با موضوع ” مهارتهای زندگی ” ویژه بزرگسالان به مناسبت هفته بهداشت روان در شهرستان زرند
با تدریس استاد جواد کاربخش مدیر مرکز مشاوره آتیه کرمان

مهارتهای زندگی
مهارتهای زندگی
مهارتهای زندگی
مهارتهای زندگی
مهارتهای زندگی
مهارتهای زندگی
مهارتهای زندگی
مهارتهای زندگی
مهارتهای زندگی
مهارتهای زندگی

2154365.png
شهریور ۲۸, ۱۳۹۷

مشاوره تحصیلی و موفقیت تحصیلی

مشاوره تحصیلی چه جایگاهی در موفقیت تحصیلی دارد؟

مشاوره ی تحصیلی به جهت نقش مهمی که در موفقیت یا شکست دانش آموزان و دانشجویان در مسیر تحصیلی و شغلی خود ایفا می کند از اهمیت بسیار بالایی در نزد والدین و فرزندانشان برخوردار است. بطور کلی وظیفه ی مشاور تحصیلی عبارت است از: هدایت تحصیلی ، آموزش مهارت های مطالعه و یادگیری ، حل مشکل افت تحصیلی ، استرس و اضطراب امتحانات ، رفع رفتارهای نابهنجار ، ارائه راهکار برای حل مشکلات روحی و روانی و در نهایت هموار کردن مسیر دانش آموزان برای موفقیت در تحصیلات بویژه قبولی در رشته ی مورد علاقه در دانشگاههای خوب کشور .
از طریق مشاوره تحصیلی می توان توانایی ها و نیز محدودیت های دانش آموزان را شناخت و از امکانات موجود حداکثر استفاده را به عمل آورد. مشاور تحصیلی می تواند با شناسایی دقیق استعدادها و توانایی های دانش آموزان آنها را به سوی رشته تحصیلی مناسب راهنمایی کند. مشاور تحصیلی با همکاری معلم، خانواده و مسئولان مدرسه میتواند دانشآموزان را در جهت رفع مشکلات تحصیلی، خانوادگیف روانی و تأمین ثبات عاطفی یاری داده و در نهایت، نیل به اهداف آموزش و پرورش را محقق سازد.

مشاوره تحصیلی و موفقیت تحصیلی
مشاوره تحصیلی و موفقیت تحصیلی

ضرورت مشاوره ی تحصیلی
مشاور تحصیلی با دانش؛ با شناسایی نقاط ضعف و قوت دانش آموزان به آنها برای استفاده ی هرچه بهتر از توانایی های بالقوه شان کمک می کند. او همچنین با آموزش مهارت های مطالعه و یادگیری ، روش های برنامه ریزی درسی، ارائه راهکارهایی برای غلبه بر افت تحصیلی ، استرس و اضطراب امتحانات و حتی کمک به انجام یک انتخاب رشته صحیح و منطقی؛ زمینه لازم برای موفقیت تحصیلی و شغلی دانش آموزان و حتی دانشجویان را فراهم می سازد.

ضرورت مشاوره تحصیلی برای والدین
بدون شک مشاور تحصیلی بدون توجه به خانواده ی دانش آموز و دانشجو موفقیت چندانی در امر مشاوره دانش آموزان خود کسب نخواهد کرد. خانواده و والدین نقش بسزایی در پیدایش افت تحصیلی یا موفقیت تحصیلی و شغلی آنها دارند. خانواده سرعت دانش آموز را در رسیدن به اهداف تحصیلی تنظیم می‌کند. خانواده‌های بدون انگیزه ، بدون اطلاع و غیر فعال موجب کاهش سرعت دانش آموزان بااستعداد می‌شوند. از اینرو در فرآیند مشاوره تحصیلی ، لزوم انجام مشاوره با والدین اهمیت خاصی پیدا می‌کند. مشاور تحصیلی خانواده را از ویژگی ها و استعدادهای کمتر دیده شده ی فرزندشان آگاه می سازد و مهارت های لازم برای موفقیت او را به آنها می آموزد. مشاور همچنین به حل مسائل و مشکلات درون خانوادگی که می تواند باعث بروز افت تحصیلی دانش آموز شود، کمک بسزایی میکند.

ضرورت مشاوره تحصیلی در زمینه انتخاب رشته مشاغل
رتبه نخست رشته علوم تجربی در آزمون سراسری نودوپنج؛ دانشجوی رشته مهندسی برق دانشگاه شریف بود. متأسفانه تحقیقات نشان داده است که اغلب انتخابهایی که دانش آموزان در زمینه رشته تحصیلی خود در مقطع مدرسه و نیز رشته دانشگاهی خود انجام می‌دهند عاری از هر گونه دلیل منطقی و اطلاعات مناسب است. معیارهایی که دانش آموزان در چنین مواردی برای انتخابهای خود برمی‌گزینند ملاکهایی کاذب و نامناسب و اساساً بر اساس انتخابهای دیکته ی شده ی اطرافیان است به همین دلیل یک مشاور تحصیلی آگاه و حرفه ای می تواند به دانش آموز در انتخاب رشته دانشگاهی منطبق با استعدادها و خواسته های او کمک شایانی نماید.

ضرورت مشاوره تحصیلی برای جلوگیری از افت تحصیلی
برخی از دانش آموزان به خاطر شرایط ویژه‌ای که دارند بیشتر در معرض افت تحصیلی هستند ، بررسی ها نشان می دهد افت تحصیلی به عوامل بیرونی مثل خانواده ، مدرسه و … مربوط می‌شود، همچنین برخی از علل ، علل فردی هستند مثل انگیزه خود دانش آموز ، عدم آشنایی با روشهای مطالعه و برنامه ریزی، علایق و استعدادها و غیره. مشاور تحصیلی برای این دسته از دانش آموزان نقش بسیار کلیدی ایفا می کند، او در جریان مشاوره تحصیلی علت افت ها و شکستهای بچه ها را شناسایی کرده و راهکارهای مناسبی را ارائه می دهد.
ضرورت مشاوره تحصیلی در زمینه سرعت بخشیدن به فرآیند تحصیل و مطالعه
برخی از دانش آموزان و خانواده‌های آنها مایلند عملکرد بهینه خود را در زمینه تحصیل بهبود ببخشند. این دانش آموزان ممکن است دانش آموزانی متوسط و یا بالا باشند. به هر حال تمایل دارند روشهایی علمی و مفید را از مشاور تحصیلی خود بیاموزند تا کارآیی آنها را در زمینه تحصیلی بالا ببرد. مشاور تحصیلی چنین راهکارهایی را برای افراد فراهم نموده و بر احتمال موفقیت آنها در سطح پیشرفته‌تر می‌افزاید.

ضرورت مشاوره تحصیلی یا مشاوره کنکور
بدون شک مشاور تحصیلی نقش بسیار مهمی در موفقیت دانش آموزان در کنکور سراسری دارد. بویژه که در طی سالهای اخیر گرایش داوطلبین برای شرکت در کنکور رشته علوم تجربی به شدت افزایش یافته است و همین مسئله رقابت برای تصاحب صندلی رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دانشگاههای تهران را سخت و پیچیده کرده است. بررسی ها نشان می دهد بیش از نوددرصد رتبه های زیر صد کنکور از مشاور کنکور بهره گرفته اند هرچند اغلب آنها بنابه دلایلی داشتن مشاور کنکور را کتمان می کنند.

متأسفانه بازار داغ کنکور پر شده است از مشاوران کنکور کم سواد و ناموفقی که بالاترین افتخار تحصیلی شان، کسب رتبه شش رقمی در کنکور سراسری بوده است. در واقع باید از این مشاورین کنکور ناموفق پرسید که شما با چه اعتمادبه نفسی برای دانش آموزان نسخه کسب رتبه های زیر صد را می پیچید؟

البته نباید از انصاف به دور بود و باید به این نکته نیز اشاره کرد که در همین بازار آشفته، مشاوران کنکور موفق و با دانش بسیاری وجود دارند.

در آخرین رده بندی اعلام شده از سوی هفته نامه سیاسی، اقتصادی نبض بازار و نیز روزنامه آسیا که وابسته به نظریه پردازان حوزه کسب و کار است؛ آقای سینا تهرانی تنها مشاوری که رتبه ده کشوری آزمون سراسری را کسب کرده است، در صدر بهترین مشاورین تحصیلی و کنکور کشور قرار دارد و بعد از او به ترتیب مشاورین ذیل، رتبه های بعدی بهترین های مشاوره کنکور را در اختیار دارند:

رتبه دوم: محمدرضا پوردستمالچی ؛ رتبه سوم: ایمان سرورپور ؛ رتبه چهارم: سیّد علی میرصادقی ؛ رتبه پنجم: سیّد امیردیبازر و رتبه ششم رامین نیکخو .

اما بطور کلی مشاورین تحصیلی و کنکور وظایف زیر را برعهده دارند:

  1. شناسایی استعدادهای بالقوه دانش آموزان و دانشجویان و هدایت آنها در مسیر صحیح.
  2. آموزش مهارت های موفقیت تحصیلی و ارائه راهکارهای مناسب جهت جلوگیری از افت تحصیلی.
  3. کمک به دانش آموز برای انتخاب رشته تحصیلی مناسب.
  4. آموزش شیوه های صحیح مطالعه ، یادگیری ، یادداشت برداری ، خلاصه نویسی و پاسخگویی به سؤالات تشریحی و تستی.
  5. کمک به والدین برای شناسایی دقیقتر توانایی های فرزندانشان و فراهم نمودن بستر مناسب برای رشد و شکوفایی آنها.
  6. افزایش قدرت تمرکز ، کاهش میزان بی دقتی و تقویت حافظه دانش آموزان و دانشجویان
  7. آموزش مهارت های آزمون دادن شامل شیوه صحیح آمادگی برای هر آزمون، مدیریت استرس و اضطراب امتحان ، نحوه مدیریت زمان.
  8. افزایش انگیزه و اعتماد به نفس بچه ها.
  9. ارائه رژیم غذایی ویژه برای افزایش عملکرد حافظه و کاهش فرآیند خسته شدن ذهن.

635954402213982396.jpg
شهریور ۴, ۱۳۹۷

نگاهی به روانشناسی اعتیاد و شخصیتی معتادان

معتادان به مواد مخدر خود را فهیم تر از دیگران می دانند به ویژه در حالت خماری خود را صاحب حق دانسته و از همه طلبکار و متوقع هستند و در رابطه با انجام نشدن کارها و خواسته هایشان و خطاهای زندگی شان همه را مقصر می دانند جز خودشان، چرا که بارزترین خصیصه روانی آن ها، خود شیفتگی است. آن ها رفیق بد و همسر ناسازگار یا رفتار نادرست والدین را به عنوان عوامل گرایش خود به اعتیاد در اولویت قرار می دهند. پرگویی و احیاناً دروغ گویی به خصوص در حالت نشئگی از خصایص دیگر شخصیتی آن ها است.

بیشتر آن ها به نگرش های فلسفی روی می آورند و بر پوچی دنیا اشاره می کنند و این نگرش را که در اثر اعتیاد حاصل شده، جهان بینی و ژرف بینی خود نسبت می دهند و این دیدگاه ممکن است به افسردگی عمیق، خودکشی و کناره گیری از کار و فعالیت اجتماعی منجر شود. با پیشرفت مصرف تغییرات رفتاری و شخصیتی زیادی در فرد به وجود می آید از مهم ترین تغییر آن ها این است که معتاد را به موجودی زبون و ذلیل بدل می سازد و ضعف و ناتوانی و ترس زیادی بر او تحمیل می کند. کلیه معتادان انسان هایی ظریف و زود رنج هستند و در بین معتادان فردی که اراده قوی داشته باشد تاکنون مشاهده نشده است. لذا کسانی که پایداری و ثبات روانی ضعیف دارند یا به قول خودشان لطیف می باشند بیشتر گرایش به مواد مخدر پیدا می کنند و این ها بیشتر مصرف مواد را تفننی آغاز کرده اند که اندک اندک به صورت نیازشان در می آید. افراد معتاد به هیچ چیز و هیچ کس وفادار نیستند و تنها سعی آن ها در به دست آوردن مواد مخدر مورد نیازشان است. بیشتر آن ها لذت طلب و خشن هستند و حتی بعد از مصرف مواد از هر کار و هر چیزی لذت می برند. ولی با این حال زود رنج و خشن هستند و بسیار متوقع. از لحاظ عاطفی در برابر هیچ کس و هیچ چیز احساس مسئولیت نمی کنند و مردم و اطرافیان را مسئوول رفتار خود می دانند. بنابراین برای جلوگیری از اعتیاد مجدد باید به نکاتی توجه داشته باشیم. این مرحله تنها با استفاده از داروی بی زاری موسوم به نالتروکسون که بین معتادان به این عنوان معروف گشته میسر نیست. نالتروکسون که به صورت کپسول های ۲۵ میلی گرمی و ۵۰ میلی گرمی در داروخانه ها موجود است. در واقع یک آنتاگونیست (ضد مورفین) است و با مصرف روزانه این دارو گیرنده های مورفین در بدن فرد اشغال می شود و حتی در صورت حضور فرد در محیطی که تریاک کشیده می شود فرد دچار حالت تهوع گشته و این وضعیت اندک اندک باعث بی زاری وی از این ماده می شود و در نتیجه از حضور در جمع معتادین و مصرف مجدد ماده مخدر دور می ماند. نکته قابل توجه آن است که اگر فرد از روی ناآگاهی مثلاً تریاک مصرف کند در عرض مدت کوتاهی دچار شوک گشته و مرگ او قطعی است. لذا تجویز این دارو باید زمانی آغاز شود که حتی یک میلی گرم مورفین یا ماده مخدر در خون شخص نباشد و آزمایش خون او از نظر مواد مورفینی کاملاً مفید باشد چرا که در غیر این صورت تشنج و عوارض مرگباری به دنبال خواهد داشت اگر خودسرانه به مصرف دارو اقدام شود. از طرفی مصرف بلند مدت نالتروکسون هرگز توصیه نمی شود چرا که مکانیسم متابولیزه شدن این دارو از راه کبد است و مصرف بیش از ۶ ماه آن ممکن است عوارض خطرناکی برای کبد داشته باشد. دلیل دیگر عدم توصیه علمی مصرف دراز مدت این دارو آن است اگر فرد مصرف کننده نالتروکسون دچار سانحه ای شده و به بیمارستان انتقال یابد چون پزشکان و کادر درمانی از این مسأله مطلع نیستند ممکن است به فرد مصدوم که معمولاً به آرام بخش نیاز دارد از داروهایی که حاوی مواد مخدر ضد درد است استفاده کنند. لذا در چنین مواردی فرد حتماً باید یادداشتی همراه خود داشته باشد تا کادر درمانی از وضعیت بیمار مطلع باشند و دارویی تجویز نکنند که منجر به مرگ وی گردد. یکی از راه حل های علمی برای جلوگیری از عود مجدد اعتیاد فرد، مصرف کوتاه مدت داروی نالتروکسون همراه با روان درمانی و ریشه یابی علل گرایش فرد به سوی مواد مخدر است چرا که مصرف مواد مخدر مثل خاکستری است که روی آتش مشکلات روانی و شخصیتی فردی را می پوشاند و بعد از قطع مصرف است که مشکلات فرد تازه نمایان می شود. کسانی که اضطراب، افسردگی و اختلال شخصیت ضد اجتماعی و اختلال شخصیت مرزی دارند بیشتر روی به مصرف این گونه مواد می آورند. سابقه اختلال سلوک در دوران کودکی یا نوجوانی به عنوان عامل مهم خطر ساز برای اختلال های مرتبط با مصرف مواد مخدر شناخته شده است. در افرادی که به مواد افیونی وابستگی دارند خطر بروز نشانه های افسردگی کوتاه مدت، خفیف تا متوسط وجود دارد. لذا، حل مشکلات شخصیتی و درمان مشکلات روانی فرد که توسط تیم درمانی شامل روان پزشک، روان شناس، مشاور و مدد کار اجتماعی باید انجام گیرد از کارهای ضروری است که پس از قطع وابستگی دارویی و روانی فرد باید انجام گیرد. حل مشکلات و معضلات اقتصادی، اجتماعی و اشتغال مجدد فرد معتاد موفق به ترک شده و پذیرش مجدد او به عنوان یک انسان سالم و طبیعی در جامعه، محل کار و خانواده از مواردی است که می تواند به پیشگیری از روی آوردن مجدد فرد به اعتیاد کمک کند و این توجه مسئولین و متصدیان امر پیشگیری و درمان اعتیاد را می طلبد. در شماره های آتی سعی می کنیم با بیمارانی که موفق به ترک و ادامه آن شده اند گفت و گوهایی داشته باشیم تا با بررسی گفته های آن ها که خود بیمار بوده اند و موفق به ترک فیزیکی و روانی شده اند راه کارها را بشناسیم.


1529309887_J7zK5.jpg
مرداد ۲۷, ۱۳۹۷

بچه های امروز فراتر از زمان اند، از بدو تولد گوشی به دست و لپ تاپ دیده به دنیا آمده اند و ساعت ها وقت خود را با این فناوری های روز سپری می کنند.
بچه های امروز فراتر از زمان اند، از بدو تولد گوشی به دست و لپ تاپ دیده به دنیا آمده اند و ساعت ها وقت خود را با این فناوری های روز سپری می کنند. زمانی نه چندان دور بازی های ما به یک توپ پلاستیکی، چرخ دوچرخه، سوار شدن بر چوب و .. خلاصه می شد.

اگر چه بازی برای نشاط روحی و تخلیه انرژی کودک نیاز هست اما بی توجهی به نوع بازی می تواند اثرات سوئی بر ذهن و جسم کودک داشته باشد. امروزه همگام با پیشرفت فناوری، بازی ها و سرگرمی های کودکان نیز رشد می یابد؛ بازی هایی که نه تنها سودی برای کودک ندارد بلکه باعث بروز بسیاری از ناهنجاری های جسمی و ذهنی از جمله بیش فعالی، پرخاش، جمع گریزی و انزوا در کودک می شود.

ساعت ها پای رایانه نشستن و بدون کمترین حرکت فیزیکی با گوشی تلفن همراه بازی کردن به تدریج تبدیل به عادتی می شود که آن نیز به نوبه خود منجر به بروز مشکلات بینایی و اسکلتی در کودک می شود.

فناوری و بازی های رایانه ای خواسته یا ناخواسته وارد خانواده ها شده است و اگر بخواهیم آن را نادیده بگیریم و فرزندان مان را از داشتن این بازی ها محروم کنیم، حرص و ولع بیشتری در کودکان برای پرداختن به چنین بازی هایی ایجاد و آنها به دور از چشم والدین این کار را انجام خواهند داد.

از سوی دیگر اگر در این زمینه، نظارت کافی بر کودکان مان نداشته باشیم به حتم با خطرهای روحی، روانی و جسمی فراوانی تهدید می شوند.

تانسو دختر دو ساله به گفته والدینش عاشق گوشی همراه و تبلت است؛ به تلگرام و عکس های مخاطبان علاقه شدیدی دارد و روزانه حداقل 2 ساعت با گوشی تلفن سرگرم است.

عرفان 13 ساله به گفته پدرش از صبح تا شام در دنیای مجازی سیر می کند و حتی غذا و تکالیف اش را هم در حین بازی انجام می دهد.

آنچه که در این میان نباید از نظر دور داشت، نقش والدین و کوتاهی آنها در گرایش کودکان به بیماری عصر مدرن است که با دست به سر کردن کودک به دلیل خستگی ناشی از کار و یا بی حوصلگی و تنبلی، وی را به دام فضای مجازی، گوشی تلفن و رایانه رهنمون می کنند.

**عوارض استفاده از فناوری های مجازی بعضا جبران ناپذیر است

به گفته روانشناس کودک و نوجوان متاسفانه این مساله اساسی و همه گیر شده است. وی با بیان اینکه دوران کودکی دوره نشاط و تفریح است، اظهار کرد: قشری که می تواند دورانی را سپری کند تا برای بزرگسالی پیش زمینه رشد و تعالی باشد، متاسفانه با سیر در دنیای دیجیتال جسم و روح خود را ضایع می کند.
وی با بیان اینکه متاسفانه گرایش کودکان و نوجوانان به دنیای مجازی و استفاده از تبلت و گوشی در برخی موارد حالت اعتیاد دارد و کودک را به عوارضی مثل افسردگی، اظطراب و اختلال روانی مبتلا می کند، افزود: در برخی موارد کار به بستری کودک در بیمارستان روانی نیز کشیده شده است.

روانشناس کودک و نوجوان نقش والدین را در این امر کم تاثیر ندانست و گفت: محیط خانواده و اجتماعی در عملکرد کودک دخیل است و شرایط به سمت کاهش فعالیت های بدنی و گروهی کودکان سوق یافته است.

زمانی خاطرنشان کرد: بعضی وقت ها والدین با تهیه و در دسترس قرار دادن گوشی، تبلت و فضای مجازی بر این باورند که برای فرزندشان امکانات ایجاد می کنند در حالی که فقط کودک را از اجتماع محروم می کنند.

روانشناس کودک و نوجوان در واکاوی علت این معضل، 90 درصد مشکلات را با منشاء خانواده دانست و گفت: خانواده ها باید برای هر ساعت کودک برنامه داشته باشند و آنها را صرفا به انجام تکالیف وادار نکنند بلکه فعالیت های جسمی، ورزش و بازی کودک را نیز مد نظر قرار دهند.

زمانی با تاکید بر مهم شمردن تفریح و بازی کودک نیز خاطرنشان کرد: کلاس های اضافه بر دروس مدرسه نیز مفید نیست و کودک باید بعد از مدرسه تفریحات سالم و متنوعی داشته باشد.
دوستی با کودک، بازی کردن، نظارت منطقی بر رفتار کودک و کنترل میزان استفاده از گوشی و فضای مجازی از جمله راهکارهای ارائه شده توسط روانشناس کودک و نوجوان در مقابله با آسیب های دنیای مجازی است.

** ضرورت چارچوب مند کردن استفاده از فناوری های مجازی توسط کودکان

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه باید استفاده از گوشی،تبلت، فضای مجازی و هر ابزار رفاهی و اسباب بازی دیگری قانونمند باشد و جنبه های جسمی و روانی استفاده از آن در کودک و خانواده در نظر گرفته شود، افزود: تهیه چنین ابزارهایی در صورت استفاده نادرست، در کنار منافع، مضراتی هم در پی دارد.
واقعیت کنونی این است که تکنولوژی مدام در حال پیشرفت است و کودکان ما نیز در زندگی روزمره و برای بودن در کنار دیگران نیاز به تسلط بر تکنولوژی دارند.

وی با تاکید بر اینکه بازی با گوشی و تبلت نباید جایگزین بازی های فیزیکی کودکان شود، خاطرنشان کرد: کودک در بازی های حرکتی و تفریحی استفاده از سایر ابزار زندگی را یاد می گیرد و وقتی با دیگر همسالان و بزرگترها بازی می کند و نقش افراد مختلف را ایفا می کند در واقع به تمرین زندگی می پردازد.

روانپزشک کودک و نوجوان ادامه داد: در این گونه بازی ها کودکان ارتباط و گفت و گو را یاد می گیرند، توجه به احساسات و عواطف دیگران را می آموزند و بسیاری از مهارت های دیگر حسی و حرکتی کودک در این گونه بازی ها پیشرفت می کند.

وی با بیان اینکه کودکان کوچک تر که به طور معمول در کنار خانواده و یا در محیط های کنترل شده مثل مدرسه و مهد کودک هستند، نیازی به گوشی همراه و ایمیل ندارند، اظهار کرد: ارتباط با افراد ناشناس می تواند به آنها آسیب بزند و مهار این گونه روابط برای والدین دشواراست و نظارت بر آن همیشگی نیست.

روانپزشک کودک و نوجوان با ارائه راهکارهایی برای استفاده از این وسایل، به والدین توصیه کرد در فضای ارتباط مجازی کودکان و نوجوانان نظارت داشته باشند و در هرسنی که کودک را با تبلت آشنا می کنند قوانین استفاده از آن را نیز به کودک آموخته و خود نیز رعایت کنند.
وی خاطرنشان کرد: والدین بدانند ابزارهایی که برای شما گران قیمت است را به سرعت در دسترس کودکان قرار ندهند؛ همچنین کودکان نباید بیشتر از 30 دقیقه تا یک ساعت در روز از تبلت استفاده نکنند.

مشکلات-جنسی.jpg
مرداد ۲۳, ۱۳۹۷

مشکلات جنسی میان زوجین

عمده ترین دلیل بروز مشکلات جنسی بین زوجین چیست؟

مشکلات جنسی به سه دلیل عمده میان زوجین بوجود می آید ؛ 1.اختلالات جنسی و ناسازگاری ها 2. باورها و تصورات نادرست 3. اصرار به برقراری رابطه میان زوجین در شب عروسی.

مشکلات جنسی میان زوجین

مشکلات جنسی تهدیدی جدی برای زندگی زناشویی هر فرد است. ریشه مشکلات جنسی در مسائل مختلفی نهفته است که باید آنها رابشناسیم .مشکلات جنسی

مشکلات جنسی

امروزه یکی از معیارهای قابل سنجش برای بررسی میزان خوشبختی زوجین، میزان رضایتمندی آنهااز روابط جنسی است.

شماری از صاحب نظران مسایل خانواده معتقدند اگر زن و شوهر بتوانند از نظر جنسی همدیگر را ارضا کنند، قادرند بسیاری از تنش های زندگی را هم مدیریت کنند اما اگر روابط جنسی خوبی با هم نداشته باشند گاهی حتی مشکلات کوچک زندگی هم تبدیل به بحران می شود.

به عبارت ساده تر روابط جنسی خوب زن و شوهر کوهی از مشکلات زندگی را به کاه و روابط سست و کمرنگ جنسی، کاهی را به کوهی از مشکلات بدل می کند.

مشکلات جنسی تهدیدی جدی برای زندگی زناشویی

ریشه مشکلات جنسی میان زوجین کجاست

«اصولا مشکلات جنسی به سه دلیل عمده میان زوجین بوجود می آید که یا ناشی از اختلالات جنسی بوده که طیف گسترده ای را هم در زن و هم در مرد هم ثانویه به اختلال همسر اتفاق می افتد، یعنی به دلیل اختلال جنسی در یکی از زوجین(مثل مشکل زودانزالی، ناتوانی جنسی، بی میلی جنسی، واژنیسیم) مثلا زن، مرد هم دچار اختلال جنسی ثانویه می شود.»

«بسیاری از مشکلات جنسی میان زوجین ناشی از باورها و نگرش وتصورات نادرست است که می تواند به دلایل مختلفی از جمله تبلیغات ماهواره ای و برخی رسانه ها بوجود بیاید مثل برخی تبلیغاتی که برای افزایش اندازه آلت تناسلی مرد صورت می گیرد که این تبلیغات موجب ایجاد یک تصور نادرست در توقع فرد می شود و بیش از 99 درصد از افرادی که به دلیل کوچکی اندازه آلت خود به مراجعه می کنند مشکلی ندارند و تنها تحت تاثیر تبلیغات نادرست قرار گرفته اند.»

«دومین دلیل مشکلات جنسی زوجین نادرستی فرهنگی است از جمله اینکه در شب عروسی عده ای اصرار به برقراری رابطه میان زوجین در همان شب را دارند نیز موجب اختلالات جنسی زوجین می شود.حتی عده ای پشت در منتظر می ایستند تا از انجام این رابطه مطمئن شوند و در نتیجه هم به دلیل خستگی های ناشی از برپایی مراسم عروسی و نیز به خاطر استرسی که برای برقراری اجباری رابطه در همان شب دارند این موارد مانع برقراری رابطه خوب میان زوجین شده و ضمن اینکه انتظار اطرافیان واسترس ناشی از این انتظار منجر به اختلالات عملکرد جنسی می شود.»

«این تصور که حتما برقراری رابطه زناشویی حق مرد است و تمکین از وظایف زن است و زن هیچ حقی در آمیزش ندارد نیز باعث ناکام ماندن رابطه زناشویی شده و رابطه جنسی زمانی سالم است که دوسویه باشد وتکالیف یک سویه رابطه جنسی بین زن و شوهر را بر هم می زند.»

« سومین دلیل مشکلات جنسی ناشی از اختلالات و ناسازگاری ها در خارج از بستر خواب بوده و همان طور که می دانیم مشکلات میان زوجین به دو گروه عمده خارج از بستر و داخل بستر خواب مربوط می شود و درست است که رابطه زوجین در بستر خواب بخش کوچکی از زمان زندگی آنها را تشکیل می دهد اما همان طور که قبلا هم اشاره شد رابطه جنسی سالم اگر اصل زندگی نیست، چسب زندگی است.»

«بیشترین طلاق ها در همان دوران اولیه زندگی ناشی از ناسازگاری ها در اوایل زندگی است و سردی روابط به تمام ابعاد و سطوح زندگی از جمله سطح رابطه جنسی کشیده می شود و زوجین در داخل بستر خواب رابطه جنسی خوبی نخواهند داشت.»


baner8.jpg
مرداد ۸, ۱۳۹۷

همایش رایگان انتخاب رشته

همایش رایگان انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد

به همراه تشریح آزمون هدایت شغلی – تحصیلی (هشت)

ارائه معیارهای انتخاب رشته

ارائه اصول و نکات کلیدی انتخاب رشته موفق

شناخت رشته ها و دانشگاه های برتر

شناسایی علایق و توانمندی های داوطلبان

برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو با شماره های زیر تماس حاصل نمایید:

32487417   09105911004   09395491004   –   مرکز مشاوره آتیه کرمان


تفاوت-کودک-بازیگوش-و-بیش-فعال.jpg
مرداد ۵, ۱۳۹۷

کودک بازیگوش یا بیش فعال

تفاوت کودک بازیگوش و بیش فعال چیست ؟

در اغلب خانواده ها کودکانی دیده می شود که در حین بازی کردن شیطنت ، سر و صدا و هیجانات کنترل نشده ای دارند که در برخی مواقع با بی توجهی آنها به تذکرات مواجه می شوید که در این شرایط والدین و اطرافیان این بازیگوشی و شیطنت کودک را ، به اشتباه بیش فعالی خطاب می کنند .

بسیاری از روانشناسان متخصص ، عنوان می کند که بیش فعالی از مشکلات رفتاری است و یک اختلال روانپزشکی است که در پسران بیش از دختران شایع است و به گفته ی روانشناسان و مشاوران متخصص علت بروز این اختلال بسیار متعدد و پیچیده است که شامل عواملی همچون ژنتیک ، محیط ، سابقه و شرایط خانوادگی و اجتماعی است .

از دیگر علل بیش فعالی در کودکان عوامل روانشناختی و رفتاری ، فرهنگی است حتی برخی از مادران در دوره ی بارداری احساس می کنند که حرکات و جنبش های کودک غیرعادی و بیش از حد طبیعی بوده است که این جزئی از عوامل ارثی محسوب می شود .

کودکان بیش فعال معمولا پر تحرک ، حواس پرت ، پرحرفند .

یکی از تفاوت تفاوت کودک بازیگوش و بیش فعال ، پرحرفی کودکان بیش فعال است . اغلب کودکان بیش فعال ؛ دائم وسط حرف شما حرف میزنند و غیر قابل کنترل می شوند یا بدون اینکه از آنها سوالی پرسیده شود جواب می دهند . خواب آنها ناآرام و کافی است و در خواب همان تحرکات زیاد و شیطنت های زمان بیداری را دارند و در اغلب این کودکان بردن آنها به رختخواب کار دشواری است چراکه آنها انرژی زیادی دارند و احساس خستگی نمی کنند در نتیجه از خوابیدن متنفر هستند و معمولا در شرایطی که با والدین خود بیرون می روند ممکن است دست والد خود را رها کنند و بدون فکر عمل کنند .

اکثرا آنها در مدرسه با همکلاسی های خود مشکل دارند و دائم در حال حرکت و بی دقت هستند . آنها پاهای ناآرامی دارند ، دائم در حال دویدن و بالا و پایین پریدن هستند و در حقیقت کنترل آنها بسیار مشکل است .

بسیاری از این کودکان مشکل در تمرکز دارند و در انجام تکالیف مدرسه ، تماشای تلویزیون و سایر موارد دیگر تمرکز ندارند و حواس پرت هستند . گاهی ممکن است کارهای خطرناکی انجام دهند و خرابکاری کنند و به خودشان و دیگران آسیب برسانند و همچنین آنها صبر و تحملی در دست یابی به خواسته های خود ندارند و ممکن است پرخاشگری کنند .

آیا کودکمان فقط بازیگوش است ؟

مشخصا تمام شیطنت ها و بازیگوشی در کودکانه نشانگر بیش فعالی در کودک نیست . کودکان بازیگوش معمولا پر انرژی هستند و بیشتر خانواده ها به دلایل شنیدن بیش فعالی به اکثر کودکان بازیگوش و شیطون به اشتباه برچسب بیش فعالی میزنند .

روانشناسان و مشاوران متخصص کودک و نوجوان در حقیقت کودکانی که از ۲-۳ سالگی ( سنین پیش دبستانی )چند ماه دائم بی قراری زیاد حرکتی دارند یا تغییر مداوم اسباب بازی ها را در کمتر از یک دقیقه دارند جزئ کودکان بیش فعال هستند همچنین آنها توانایی در انجام حرکات منظم و هماهنگ طولانی مدت را ندارند یا

توجه دقیق به جزئیات ندارند و اشتباه های آنها ناشی از بی دقتی است و هنگامی که با آنها صحبت می کنید گوش نمی دهند .

اکثرا از راهنمایی ها پیروی نمی کنند یا وسایل خود را گم می کنند و براحتی آشفته می شوند و دچار فراموشکاری می شوند .

تمام کارهای کودکان بیش فعال پرسر و صدا است و مرتبا حرکت می کنند و رعایت نوبت برای آنها سخت است در حالیکه کودکان بازیگوش با اینکه سر و صدای زیادی دارند ولی رفتارشان بیمارگونه و نابهنجار نیست .

رفتارهای شلوغ کاری در کودکان :

کودکان بازیگوش اغلب رفتارهای شلوغ کاری و شیطنت آمیزی مانند کودکان بیش فعال دارند و ممکن است از سر و کله ی همه بالا بروند و مدام وسط حرف شما حرف بزنند و یک جا بند نشوند و اطرافیان به شما بگویند که کودکتان بیش فعال است اما در این شرایط بهتر است بدانید که مشخصه اصلی بیش فعالی : پرتحرکی ، کمبود توجه و در نهایت اعمال تکانه ای مثل (کارهای ناگهانی و غیر قابل پیش بینی ) است که معمولا کودکان بیش فعال در مکانهای مختلف رفتارهای پرتحرکی را از خود نشان می دهند و اکثرا حتی در بازی کردن هم حوصله اشان سر می رود و ممکن است در مدرسه کلاس را ترک کند.

توجه داشته باشید که کودکان بازیگوش نیز ممکن است در حین بازی کردن به اطرافیان نیز بی توجهی کنند یا حرفهای شما را گوش ندهند ولی حالتهای که منجر به ناهنجاری شود را ندارد که این موارد به دلیل سن کودک است و تا ۳-۵ سالگی بطورکلی رفع می شود ولی در کودکان بیش فعال اینگونه رفتارها به شکل بیمارگونه می شود بطوری که کودک بطور مثال : نمی تواند در حدود پنج دقیقه به فعالیت آرامی همچون کشیدن نقاشی و یا ساختن شی تمرکز کنند .

مشاوره تلفنی برای آگاهی از تفاوت کودک بازیگوش و بیش فعال

اگر فکر می کنید پرتحرکی ، مشکلات خواب ، حواس پرتی یا حتی شکستن وسایل و شیطنت کودک بیش از حد است می توان گفت از دلایل بیش فعالی است و بهتر است که حتما از یک روانشناس کودک و نوجوان کمک بگیرید و در نظر داشته باشید که راههای درمان از جمله دارو درمانی – رفتار درمانی و … باید بلافاصله بعداز تشخیص انجام شود .

بنابراین در قدم اول باید تشخیص داده شود که کودک بیش فعال است یا صرفا بازیگوش ؟ که با توجه به موارد گفته شد و با مراجعه به یک متخصص روانشناسی کودک و نوجوان می توانید از مشکل کودک خود مطلع شوید و در جهت بهبود او اقدام کنید .

همچنین در صورت عدم دسترسی به مراجعه حضوری می توانید با مرکز تماس بگیرید و از راهنمایی و مشورت مشاوران و متخصصان روانشناسی مرکز آتیه برای بهبود رفتار کودکان خود کمک بگیرید .






سوالی دارید

اکنون با ما تماس بگیرید


شماره های تماس:

09395491004
03432487417



دنبال کنید

شبکه های مجازی

با ما در شبکه های مجازی همراه باشید.



طراحی و اجرا توسط راور گرافیک

راورگرافیک